04/11/2020 - Minna Kilpeläinen

HIPPA Uutiskirje 6/2020

HIPPA: Parhaat asiat tehdään yhdessä!

Aira Samulin. Kuva: Tommi Lipponen

KUTSU: Parhaat asiat tehdään yhdessä – HIPPA – Hyvinvointia ja parempaa palveluasumista digitalisaation avulla -hankkeen loppuwebinaari
2.12.2020 klo 9-12

Miten sinä haluaisit asua, kun kaipaat tukea ja hoitoa arkeen ja elämään? Kuinka haasteisiin löytyy ratkaisuja ja kuinka niitä kehitetään yhdessä?

Tervetuloa mukaan HIPPA-hankkeen loppuwebinaariin, jossa luomme parasta asumista tulevaisuuteen keskustelujen, toimintaa esittelevien videoiden, osallistavien osuuksien sekä taiteen keinoin!

Futuristi Perttu Pölönen visioi webinaarissamme digitaalisuuden hyödyntämistä tulevaisuuden asumisessa. Tutustut myös mm. Aira Samulinin kodin digiratkaisuihin.  Luomme yhdessä yhteiskehittelyn keinoin tulevaisuuden kodin ympäristöineen, kerromme käyttäjäkokeilujen ja testausten hyvistä käytännöistä sekä vinkkaamme kaupallistamisen kulmakivistä. Valehtelijoiden klubi näyttää meille mallia hyvästä hissipuheesta ja Tussitaikurit piirtää yhteenvetoja teemoistamme.

Webinaarissa julkaistaan hankkeen uusi verkkopalvelu, TUTTU net – Tuotekehittäjän testi- ja tukiverkosto, jonka kautta yritykset löytävät tietoa, esimerkkejä, työkaluja ja yhteyksiä käyttäjälähtöiseen tuote- ja palvelukehitykseen korkeakoulujen, kaupunkien ja  innovaatiokeskusten kanssa.Webinaari streamataan Metropolian YouTube-kanavalla ja osallistavat osuudet pidetään Zoomissa. Voit vain istua mukavasti ja nauttia ohjelmavirrasta tai tulla mukaan  osallistumaan ryhmäsessioihin.  

AIKA: keskiviikko 2.12.2020 klo 9.00 – 12.00

PAIKKA: YouTube ja Zoom

KENELLE: Webinaari on tarkoitettu kaikille digitaalisuudesta ja tulevaisuuden palveluasumisesta kiinnostuneille: tuotteita ja palveluita kehittäville yrityksille, palveluasumisen, asumisen suunnittelun ja rakentamisen ammattilaisille, asukkaille, läheisille, asiantuntijoille, opiskelijoille, vapaaehtoistyöntekijöille ja päättäjille. 

Ilmoittaudu mukaan 30.11.2020 mennessä tällä lomakkeella.

Webinaarin linkki ja Zoom-linkki lähetetään Sinulle webinaaria edeltävänä päivänä. Löydät Zoom-linkin myös streamauksen aikana YouTube-streamin yhteydestä.

Perttu Pölönen. Kuva: perttupolonen.com


Vielä ehtii kaupallistamisen ja markkinoinnin työpajaan

HIPPA-hankkeen kaupallistamisen virtuaalinen työpajasarja “Miten skaalaat digituotteet uusille markkinoille?” on edennyt viimeiseen pajaansa. Mukaan voi tulla myös yksittäisen pajan ajaksi. Keskiviikkona 25.11. klo 13-16 työpajan aiheena on “Miten menestyn hankintaprosesseissa?”.

ILMOITTAUTUMINEN: 18.11. mennessä tällä lomakkeella.

KENELLE: Työpaja on tarkoitettu start-upeille ja kasvuhakuisille mikro- ja pk-yrityksille, jotka kehittävät älykkäitä tuotteita/ palveluja palveluasumiseen ja ikääntyneiden kotona asumisen tukemiseen.

PAIKKA: Zoom-webinaari

HINTA: maksuton, kerryttää yrityksille EU:n De minimis -tukea 500 € / päivä

OPPIMISMENETELMÄT: ennakkotehtävät, keskustelut, asiantuntijapuheenvuorot, vierailijat

LISÄTIETOJA:
Toini Harra, HIPPA-hankkeen projektipäällikkö (), 040 334 6102
Pia Väkiparta-Lehtonen, liiketalouden lehtori ()
Erkki Alanen, liiketalouden lehtori ()

hippa.metropolia.fi


Lisättyä todellisuutta Metropolian Kotikulmassa

Hermanni Ilpala seikkailee Kotikulman AR-sisällöissä. Kuva: Minna Kilpeläinen.

Metropolian HyMy-kylän Kotikulma Myllypuron kampuksella herää joulukuussa eloon HIPPA-hankkeen ja opiskelijoiden tekemän AR-sisällön avulla. Toimintaterapeutti-, sosionomi- ja medianomiopiskelijat ideoivat ja toteuttavat tarinallisen kokonaisuuden Kotikulman vierailijoille. Yhteiskehittelyssä saatiin tarkentavia ideoita hippalaisilta ja HyMy-Kylän yritys- ja turbiinikoordinaattorilta. Tekninen toteutus on FlyAR:in käsialaa. Kuvassa AR-tarinassa seikkaileva sosionomiopiskelija Hermanni Ilpala. 

Katso tunnelmia AR-sisältöjen tekemisestä facebookista.


HIPPA tekee VR-kierroksen Kustaankartanon seniorikeskukseen

Korona-aikana virtuaalikierroksille on tullut entistä suurempi tarve. HIPPA-hanke toteuttaa VR-kierroksen Kustaankartanon seniorikeskuksessa, missä on käytössä useita erilaisia digitaalisia ratkaisuja. Kuvaajana Oleg Nikolaenko Axiiosta ja kuvauksia järjestämässä Jaana Pilvinen, Mark Kanyingi ja Kirsi Weeman Kustaankartanon seniorikeskuksen E-osastolta. Valmista kierrosta pääsee katsomaan TUTTU netissä joulukuussa.

Katso tunnelmia kuvauksista.

SykeTriben etäjumppasovellus. Kuva: SykeTribe.


Luovia etätoteutuksia yritysyhteistyössä koronan aikana

Senioreiden kotijumppavalmennuksesta toteutettu pilotti oli koronakevään 2020 ketterän yhteistyön tulos HIPPA-hankkeessa. Koronaepidemia vaikutti erityisesti yli 70-vuotiaiden normaaliin elämään voimakkaasti. He joutuivat karanteeninomaisiin olosuhteisiin koteihinsa ja kaikki ulkopuolisten järjestämät harrastukset ja sosiaaliset kontaktit vähenivät dramaattisesti. Tilanteen takia  ikääntyneiden liikunnan harrastaminen ja fyysisten toimintakyvyn harjoitteet olivat vaarassa jäädä vähemmälle. Pilotin idea syntyi tästä tarpeesta ja näistä lähtökohdista. 

HIPPA-hankkeessa Tampereella oli jo ennen epidemian aiheuttamia rajoituksia aloitettu yhteistyökeskustelut lempääläisen Healthfactory Oy:n kanssa. Yrityksen tuotteina ovat SYKE Tribe –tuotemerkin alla erilaiset etävalmennukset ja –ohjelmat. Kohderyhmänä näissä ovat erityisesti nuoret aikuiset. Yritys oli kiinnostunut laajentamaan kohderyhmäänsä ikääntyneiden suuntaan ja tästä lähtökohdasta aloitettiin keskustelut Hipan hankehenkilöiden kanssa. TAMK:in asiantuntijamme Tarja Heinonen ja Suvi Hagström kokosivat kokemukset jutuksi.

Lue lisää


Koronakevään digiloikka Myllypuron seniorikeskuksessa

Maaliskuussa 2020 alkanut koronaepidemia vaikutti Myllypuron seniorikeskuksen toimintaan ja asukkaiden elämään monella tavalla. Useita toimintoja, kuten harrastus- ja päivätoiminta sekä läheisten vierailut jouduttiin määräajaksi lopettamaan, minkä vuoksi uusille ratkaisuille tuli akuutti tarve. Henkilökunta ottikin joustavasti haltuun uusia tehtäviä ja välineitä ja opetteli uusia taitoja. Palvelukeskuksen henkilökuntaa ohjattiin etäryhmien toteuttamiseen ja laitteiden käyttöön varsin nopealla aikataululla. Johtaja Mari Sairanen ja osastonhoitaja Mirja Kiiski kirjoittivat kokemuksista.

Lue lisää.

Hyvän huomenen jumppa, fysioterapeutti Oona Stenberg / Kuva Sirpa Puusti


Kohti tuottavaa ja onnistunutta somemarkkinointia

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Johanna Storck kirjoittaa blogissamme siitä, kuinka yrityksen markkinointi onnistuu sosiaalisessa mediassa. Muistettava on, että some on sosiaalista kanssakäymistä eli vuorovaikutusta. Somen tarkoituksena on herättää aktiivista ja käyttäjälähtöistä keskustelua sekä ylläpitää ihmisten välisiä suhteita.

Sosiaalisessa mediassa tavoitteena on saada ihmiset kiinnostuneeksi yrityksen postauksista ja saada heidät kommunikoimaan, sekä keskenään että yrityksen kanssa. Julkaisuja ei siis ainoastaan postata someen ja jätetä sinne yksin leijumaan, vaan niiden on tarkoitus herättää kiinnostusta ja rektioita. Somejulkaisujen tulisi tarjota kohdeyleisölle kiinnostavaa sisältöä ja saavat seuraajat sitoutumaan yritykseen.

Lue lisää.


Liikeidea kirkkaaksi

Idea on alku kehittämiselle ja innostukselle. Se voi johtaa yrityksen perustamiseen tai olemassa olevan toiminnan laajentumiseen, uuteen liiketoimintamalliin, kansainvälistymiseen ja suureen seikkailuun! Mielikuvitus lähtee laukalle ja ideaan rakastuu. Menestymisen edellytyksenä kuitenkin on kirkas visio, jota tavoitellaan systemaattisesti. Siksi kannattaa jarruttaa ja käyttää aikaa liikeidean kirkastamiseen ja kokonaisuuden ajatteluun. Voit aloittaa kysymällä ”Miksi yrityksesi on olemassa?” Hipan kaupallistamisen asiantuntija Marika Vuorenmaa kirjoittaa aiheesta.

Lue lisää.


Kuinka idea paketoidaan helposti ostettavaksi

Kun yrityksen liikeidea on kirkas ja arvolupaus selkeä päästään paketoimaan myytävää tuotetta. Paketointi tarkoittaa tässä yhteydessä tuotteen tai palvelun tuotteistamista, johon kuuluu mm. nimeäminen, markkinointi, hinnoittelu, ostopolun määrittely ja tuotekuvaus. Tämän työvaiheen tarkoitus on auttaa yritystä myymään ja asiakasta ostamaan tuote tai palvelu. Selkeä paketointi luo yrityksestä ammattimaista ja luotettavaa mielikuvaa ja helpottaa ostopäätöksen tekemistä. Lue asiantuntijamme Marika Vuorenmaan juttu.

Lue lisää.


Tuote- ja palvelukehitystä eettisesti vakuuttavalla tavalla

Käyttäjälähtöinen tuotekehittäminen ja varsinkin siihen liittyvien eettisten tekijöiden huomiointi on Suomessa vielä muotoutumassa, erityisesti palveluasumisen digitalisaatiossa. Palveluasumisen asukkaat ovat poikkeuksetta haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä, jotka nähdään pikemminkin toisten ihmisten apua ja tukea tarvitsevina käyttäjinä kuin tuotteiden ja palvelujen kehittäjinä.

Palveluasumisen työntekijät ovat askeleen edellä, sillä joissakin tilanteissa he ovat päässeet testaamaan ja kokeilemaan erilaisia digitaalisia tuotteita ja palveluja, mutta heidänkin osallistumismahdollisuutensa on yleensä rajautunut lähinnä palautteenantajan rooliksi. Käyttäjälähtöisessä tuotekehityksessä käyttäjien asiantuntijuutta tarvitaan kuitenkin tuotekehitysprosessin eri vaiheissa. 

Asiantuntijamme Toini Harra, Suvi Hagström ja Leila Lintula kirjoittivat aiheesta.

Lue lisää.


From co-development to user experiment: case Hublet

The Hublet Solution offers customized digital content equally and easily for everyone in libraries, hospitals and service houses, for example. It is an all-in-one tool for learning, communication, and entertainment. The Hublet Tablet is a tablet for shared use that is always ready for use. Hublet lets you access the digital world safely and privately. The innovation behind Hublet comes from Finland and the user-friendly, cloud-based Hublet Manager management software is the heart of the service.

In December 2019, a user experiment planning event was organized together with Hublet Oy in the City of Helsinki’s senior center in Myllypuro. Our experts Leila Lintula from Metropolia UAS and Anna Alhonen from Myllypuro Senior Center, City of Helsinki, wrote about the experiences.

Read more.


Seuraa meitä somessa!

Facebook-sivumme HIPPA – hyvinvointia ja parempaa palveluasumista digitalisaation avulla tarjoaa sisältöä älykkäästä palveluasumisesta. Tykkää ja kommentoi! Voit myös vinkata meille hyödyllisistä tapahtumista tai jutuista. 

Twitterissä ja LinkedInissä löydät kuulumisiamme hashtagilla #HIPPAhanke. Twitterissä harrastamme liveraportointia kiinnostavissa tapahtumissa.

Pysy mukanamme!

Jos sait tämän uutiskirjeen edelleenlähetettynä viestinä, tilaa uutiskirjeemme, niin pysyt mukana. Haluatko lukea juttuja älykkään palveluasumisen kehittämisestä ja vinkkejä tapahtumiin? 

Tilaa uutiskirje täältä.

Aikaisempia uutiskirjeitämme pääset lukemaan blogistamme.

Osoitelähde: Metropolian asiakas- ja sidosryhmärekisteri.
Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Lähetä kysymyksiä ja palautetta: 
.

Uutiskirje

HIPPA